FAQ

Här hittar du de vanligaste frågorna vid biljettköp.

1. LÖSENORD OCH KONTO

Jag har glömt mitt lösenord. Hur får jag ett nytt?

Där du loggar in finns en länk, varifrån du kan beställa ett nytt lösenord. ”Har du glömt lösenordet?" Klicka här så skickar vi det via e-post.

Jag har beställt ett nytt lösenord, men jag har inte fått lösenordet till min epost. Vad gör jag? Du har väl också kollat epostens skräpkorg? Om lösenordet inte finns i skräpkorgen, kan du skicka ett mail åt oss på adressen info@netticket.fi, så byter vi lösenordet åt dig manuellt och skickar ett nytt åt dig genast per epost.

Jag kommer inte ihåg om jag redan har ett konto. Hur kan jag kolla upp detta?
Vi kan kolla upp det. Kan du skicka epost om detta till info@netticket.fi, så kollar vi upp din epost och meddelar om den finns registrerad i vårt kundregister. 

2. ATT KÖPA BILJETTER

Hur köper jag biljetter?
1. På framsidan finns en ”sök” ruta dit du kan skriva evenemangets- eller arrangörens namn. Om du inte vet evenemangets namn eller arrangörens namn, så kan du söka ur de olika kategorierna; teater, musikal, sommarteater osv. Eller så kan du söka under de andra kategorierna, tex. Arrangörer.
2. Då du hittat det rätta evenemanget, så väljer du rätt datum och klickar på ”Köp nu”.
3. Nästa steg är att välja biljetternas antal och biljettyper. Du lägger till biljetter per biljettyp, genom att klicka på ”+”.   
4. Om evenemangets sal är onumrerad, så kan du lägga till biljetterna direkt i köp korgen. Om salen är numrerad, klickar du som nästa på röda rutan ”Välj platser” så ser du salongskartan. Där väljer du lika många platser som biljettyper. De röda är bokade och de gröna lediga, då du klickar på de platser du vill ha så blinkar de blått och du kan lägga till dem i köp korgen.
5. Från köp korgen ser du vilka platser du valt och genom att klicka på ”Betala biljetterna” slipper du vidare.
6. Innan du kan betala biljetterna måste du logga in, registrera dig som kund eller om du inte vill registrera dig som kund, kan du även köpa biljetterna utan att registrera dig.
7. Vid nästa steg väljer du biljetternas leveranssätt. Om du väljer e-biljett, skickas biljetterna åt dig till din epost och mobiltelefon. Väljer du Postbiljett, skickar vi biljetterna åt dig per post och det tillkommer ett posttillägg på 5 €. Serviceavgifter som ingår i biljettpriset är specificerade inom parentes.
8. Efter detta väjer du betalningssätt och klickar på ”Fortsätt”.

Jag fick inga biljetter
Om du inte fått biljetterna till e-posten kan det bero på att din e-post är full eller att biljetterna hamnat i skräpposten. Om du inte hittar biljetterna kan du ringa till vår servicenummer 0600 399 499, så kontrollerar vi er e-postadress och skickar biljetterna på nytt. När du väljer e-biljett får du också biljetter till telefon som textmeddelande.

Jag vill köpa biljetter utan att registrera mig. 
Då du lagt till biljetterna i köpkorgen, klickar du på turkosa rutan ”Betala biljetterna”. Efter detta kan du välja alternativet ”Köp utan att registrera”. Dit fyller du i dina uppgifter (utan att registrera dig). Då du matat in information i alla obligatoriska fält, kan du fortsätta till betalningen. Då du betalat, skickas biljetterna åt dig per e-post/telefon eller per post beroende på vilket leveransalternativ du valt.

3. BOKNING AV BILJETTER

Jag vill boka biljetter. 
Om du vill boka biljetter ber vi dig vara i kontakt via epost till adressen info@netticket.fi eller per telefon till numret 0600 399 499. Du kan också boka biljetter direkt från teatern / arrangören. Observera att det inte är möjligt att boka biljetter till alla evenemang.

Kan man boka biljetter via nätet?
Beror på evenemanget. För tillfället kan man bara boka biljetter på nätet till föreställningarna vid Jyväskylän Huoneteatteri. Om du vill boka till något annat evenemang, så kan du vara i kontakt via epost till adressen info@netticket.fi eller per telefon till numret 0600 399 499. Eller så kan du ta kontakt direkt till evenemangsarrangören.

Hur betalar jag biljetterna som jag bokat på nätet?
Då du loggar in på ditt konto ser du vilka biljetter som finns bokade i din bokningskorg. Då du hittat bokningen klickar du på ”betala bokning”. Då du betalat, så skickas biljetterna till din e-post och mobiltelefon. Det går även att lösa ut biljetterna vid nåt av våra försäljningsställen. Här hittar du dem alla: www.netticket.fi/forsaljningspunkter 

Hur ändrar jag min bokning?
Du kan maila all info angående bokningen till adressen info@netticket.fi, så ändrar vi bokningen och skickar en ny bokningsbekräftelse åt dig till din e-post.

4. RETURNERING AV BILJETTER

Jag har köpt biljetter, men kan inte komma på evenemanget. Kan jag returnera biljetterna?
Betalda biljetter byts eller inlöses inte.

5. KULTURSEDLAR

Kan man betala biljetterna med e-Passi?
Ja, det kan man. Du väljer e-Passi alternativet som betalningssätt. Kom ihåg att man endast kan betala en biljett med e-Passi. 

Kan man betala biljetterna med Smartum-online?
Ja, det kan man. Du väljer Smartum alternativet som betalningssätt. Kom ihåg att man endast kan betala en biljett med Smartum-online. 

Kan man betala biljetterna med Eazybreak?
Ja, det kan man. Du väljer Eazybreak alternativet som betalningssätt. Kom ihåg att man endast kan betala en biljett med Eazybreak. 

Kan man betala biljetterna med kultursedlar?
Man kan betala med kultursedlar vid de flesta av våra försäljningspunkter. Här hittar du dem alla: www.netticket.fi/forsaljningspunkter 

Kan man betala med Smartum- / Ticket Mind and Body- / Edenred kort?
De flesta av våra försäljningspunkter tar även emot kulturkort. Här hittar du dem alla: www.netticket.fi/forsaljningspunkter 

6. PLATSER / SALONGSKARTAN

Hur väljer jag platser?
Då du valt antalet biljetter, så klickar du på den röda rutan ”Välj platser”. Från salongskartan väljer du de platser du vill ha av de platser som är gröna (de röda platserna är redan köpta platser). Då du valt de platser du vill ha, så blinkar de blått och du kan klicka på ”Lägg till i köpkorgen”.

Varför kan jag inte välja platser?
Du har väl valt lika många platser i salongskartan som antalet biljetter? Om det fattas platser, så är ”Lägg till i köpkorgen” rutan grå och därför slipper du inte vidare. Om du trycker bort välj platser fönstret via krysset sparas inte de valda platserna. Om platserna du vill ha visas som gråa, beror detta på att du valt fel åskådarsektion/ rader. Åskådarsektion eller rader väljs före man väljer antalet biljetter.

7. LEVERANSSÄTT / SERVICEAVGIFTER

Varför står det 0 € vid E-biljett men 2 € vid slutsumman?
E-biljettens leveransavgift är samma som NetTickets serviceavgift, dvs. serviceavgiften hör till E-biljettens pris. Då serviceavgiften är inräknad i biljettens pris, så är E-biljettens leveranspris 0 €. Vid slutsumman så specificeras det hur stor del är serviceavgift och ALV. 

Varför är biljettens pris 20 € men slutsumman är 22 €?
I detta fall har biljettpriset meddelats åt oss utan serviceavgift. Därför läggs serviceavgiften till i slutet av köpet. 

Ifall evenemanget annulleras returneras inte serviceavgifterna. 

8. BETALNING / BETALNINGSSÄTT

Betalningen lyckas inte. 
Töm köpkorgen och försök på nytt från början. Uppe i högra hörnet hittar du köpkorgen, så klicka på den och ta bort de valda platserna. Efter att du har tömt köpkorgen, väljer du evenemanget på nytt, nya platser och hoppeligen lyckas betalningen denna gång.

Kan man betala med kreditkort?
Ja det kan man. Du hittar kreditkortsalternativen bland de olika betalningssätten. 

9. PRESENTKORT

Kan man betala med presentkort på nätet?
Ja, man kan betala med NetTicket.fi presentkort i nätbutiken till alla evenemang. Med arrangörernas egna presentkort kan man bara köpa till evenemang ordnat av den arrangören.
Observera att nätbutiken endast godkänner presentkort med en 10 tecken lång presentkortskod. (koden står på presentkortet) 

Hur betalar jag med mitt presentkort i nätbutiken?
När du valt biljetterna och flyttat dem i köpkorgen, så loggar du in på ditt konto eller sen fortsätter du att köpa utan att registrera dig. Efter detta väljer du önskat leveranssätt. Då du kommer till sidan där du väljer betalningssätt, så väljer du det betalningssättet du önskar betala resterande summa ifall presentkortets värde är lägre än biljetternas slutsumma. Fortsätt sedan till nästa steg genom att klicka på "fortsätt". På ditt presentkort finns en kod som du matar in i fältet "Presenkortets kod". Om presentkortets värde är större än biljetternas slutsumma, så kan man använda resten av presentkortets värde vid nästa köp. Man kan använda flera presentkortskoder i samma beställning. Om presentkortets värde är mindre än biljetternas slutsumma, så betalas resten med det betalningssätt du valt tidigare. Genom att godkänna datasekretessförklaringen och då du bekräftar köpet slipper du vidare till betalningen. Efter betalningen gått igenom, levereras biljetterna åt dig genom valt leveranssätt.


Kan man betala biljetterna med arrangörens eget presentkort?
I nätbutiken går det att betala med:

Netticket.fi
Jyväskylän Huoneteatteri
Kokkalan kaupunginteatteri
Närpes Teater
Rovaniemen kaupunginteatteri
Seinäjoen kaupunginteatteri
Tytyrin Elämyskaivos
Vaasan kaupunginorkesteri
Vaasan kaupunginteatteri
Wasa Teater


Hur köper man ett presentkort?
Du väljer från översta raden ”Produkter” och därifrån den arrangörs presentkort du vill köpa. Efter det väljer du den summa du vill ha eller väljer egen summa och klickar på ”Köp” och därefter ”Lägg till i köpkorgen”. Då du lagt till presentkortet i köpkorgen, så klickar du på köpkorgen uppe i högra hörnet. Innan betalningen måste du antingen logga in eller registrera dig som kund. Då betalningen är utförd, skickas en presentkortsbeställning åt oss, och vi skickar presentkortet åt dig per post eller som Pdf till din e-post. Om du vill att presentkortet skickas till en annan adress än din egen, så kan du skicka ett e-mail åt oss efter du gjort beställningen och meddela till vilken adress du vill att vi skickar presentkortet. 

10. ÖVRIGT

Kan man köpa en assistentbiljett på nätet?
Assistentbiljetterna är inte till försäljning på nätet. Du kan ta kontakt med arrangören eller med oss per telefon på numret 0600 399 499.

Hur köper jag en rullstolsplats?
Rullstolsplatserna är inte till salu via nätet. Om du vill boka en rullstolsplats rekommenderar jag att du är i kontakt med arrangören och bokar via dem.

Jag har ett 1-2 år gammalt famnbarn, behöver jag också köpa en biljett till honom / henne?
Ta kontakt med arrangören. Oftast är det så att om barnet behöver eller vill ha en egen plats, måste du köpa en biljett till barnet – men sitter barnet i en famn under föreställningen behöver du inte köpa en egen biljett åt barnet. Vissa arrangörer vill veta av säkerhetsskäl hur många som är på kommande, fastän famnbarnen inte behöver egen biljett.

Vad är åldersgränsen på en barnbiljett?
Beror på evenemanget. Oftast är barnbiljettens åldersgräns ca 15 år. 

Jag kan inte välja antal biljetter? 
Detta betyder att evenemanget tyvärr är slutsålt. 

Jag fick en biljett till mitt mobilnummer som jag inte beställt.
Kontakta oss om detta per mail till adressen info@netticket.fi, så kan vi kolla upp vilken bokning det är frågan om, och så är vi i kontakt via e-post.

Jag vill boka gruppbiljetter. 
Vissa evenemang har gruppbiljetter till salu via nätet. Om evenemanget i fråga inte har gruppbiljetterna till salu på nätet, kan du vara i kontakt med arrangören och boka via dem. Teatrarna sköter gruppbokningarna själv.

Biljetterna ser ut att vara slutsålda, finns det någon möjlighet att få avbokade platser?
Du kan vara i kontakt med teatern / arrangören angående möjligheten att få avbokade platser.

Vad betyder det då det kommer ett meddelande om att ”enskilda tomma platser” inte får lämnas?
Det betyder att man inte får lämna en tom plats mellan platsvalen - Vi har en funktion som ska "förhindra" att enskilda tomma platser bildas. 

Jag önskar få ett evenemang via er till salu, hur gör jag?
Via denna länk, www.netticket.fi/for-arrangorer, får ni mera information angående evenemang till försäljning via oss. Då ni läst igenom detta, så kan ni fylla i arrangörsavtalet och evenemangsavtalet och skicka dem åt oss till adressen info@netticket.fi. Avtalen hittar ni här www.netticket.fi/material. Skicka även en kort evenemangsbeskrivning och bilder. Vi är sedan i kontakt via epost.