- Kontakta oss
- info@netticket.fi
- 0600 399 4991 €/min + lna/msamå-fr kl 9-21, lö-sö kl 13-21
- Oy NetTicket Finland AbHarstadsgatan 465350 VasaFO-nummer 1028658-3
- För arrangörer - info.netticket.fi
Vanliga frågor
Här hittar du de vanligaste frågorna vid biljettköp.
1. LÖSENORD OCH KONTO
Jag har glömt mitt lösenord. Hur får jag ett nytt?
Där du loggar in finns en länk, varifrån du kan beställa ett nytt lösenord. ”Har du glömt lösenordet?" Klicka här så skickar vi det via e-post.
Jag har beställt ett nytt lösenord, men jag har inte fått lösenordet till min epost. Vad gör jag? Du har väl också kollat epostens skräpkorg? Om lösenordet inte finns i skräpkorgen, kan du skicka ett mail åt oss på adressen info@netticket.fi, så byter vi lösenordet åt dig manuellt och skickar ett nytt åt dig genast per epost.
Jag kommer inte ihåg om jag redan har ett konto. Hur kan jag kolla upp detta?
Vi kan kolla upp det. Kan du skicka epost om detta till info@netticket.fi, så kollar vi upp din epost och meddelar om den finns registrerad i vårt kundregister.
Hur gör jag om mina kunduppgifter ändrar och jag redan har ett konto?
Logga först in på ditt konto, därefter tar du upp "Mitt konto" i högra hörnet. I kontoinformationen hittar du alternativen "Se eller ändra min kontoinformation." "Se eller ändra information i min adressbok." och "Ändra mitt lösenord" . Välj alternativ och ändra och uppdatera dina uppgifter
2. ATT KÖPA BILJETTER
Hur köper jag biljetter?
1. På framsidan finns en ”sök” ruta dit du kan skriva evenemangets- eller arrangörens namn. Om du inte vet evenemangets namn eller arrangörens namn, så kan du söka ur de olika kategorierna; teater, musikal, sommarteater osv. Eller så kan du söka under de andra kategorierna, tex. Arrangörer.
2. Då du hittat det rätta evenemanget, så väljer du rätt datum och klickar på ”Köp nu”.
3. Nästa steg är att välja biljetternas antal och biljettyper. Du lägger till biljetter per biljettyp, genom att klicka på ”+”.
4. Om evenemangets sal är onumrerad, så kan du lägga till biljetterna direkt i köp korgen. Om salen är numrerad, klickar du som nästa på gröna rutan ”Välj platserna själv” så ser du salongskartan. Där väljer du lika många platser som biljettyper. De blåa är lediga, då du klickar på de platser du vill ha så byter de färg till turkos och du kan lägga till dem i köpkorgen.
5. Från köpkorgen ser du vilka platser du valt och genom att klicka på ”Betala biljetterna” kommer du vidare.
6. Innan du kan betala biljetterna måste du logga in, registrera dig som kund eller om du inte vill registrera dig som kund, kan du även köpa biljetterna utan att registrera dig.
7. Vid nästa steg väljer du biljetternas leveranssätt. Om du väljer e-biljett, skickas biljetterna åt dig till din epost och mobiltelefon. Väljer du Postbiljett, skickar vi biljetterna åt dig per post och det tillkommer ett posttillägg på 5,90 €. Serviceavgifter som ingår i biljettpriset är specificerade inom parentes.
8. Efter detta väljer du betalningssätt och klickar på ”Fortsätt”.
Jag fick inga biljetter
Om du inte fått biljetterna till e-posten kan det bero på att din e-post är full eller att biljetterna hamnat i skräpposten. Om du inte hittar biljetterna kan du ringa till vår servicenummer 0600 399 499, så kontrollerar vi din e-postadress och skickar biljetterna på nytt. När du väljer e-biljett får du också biljetter till din telefon som textmeddelande.
Jag vill köpa biljetter utan att registrera mig.
Då du lagt till biljetterna i köpkorgen, klickar du på turkosa rutan ”Betala biljetterna”. Efter detta kan du välja alternativet ”Köp utan att registrera”. Dit fyller du i dina uppgifter (utan att registrera dig). Då du matat in information i alla obligatoriska fält, kan du fortsätta till betalningen. Då du betalat, skickas biljetterna åt dig per e-post/telefon eller per post beroende på vilket leveransalternativ du valt.
3. BOKNING AV BILJETTER
Jag vill boka biljetter.
Om du vill boka biljetter ber vi dig vara i kontakt via epost till adressen info@netticket.fi eller per telefon till numret 0600 399 499. Om du gör en bokning ska biljetterna hämtas ut på förhand från något av våra försäljningsställen. Du kan också boka biljetter direkt från teatern / arrangören. Observera att det inte är möjligt att boka biljetter till alla evenemang. Arrangören väljer om bokningar får göras till evenemanget eller om endast direktköp ska tillämpas.
Kan man boka biljetter via nätet?
Beror på evenemanget. För tillfället kan man bara boka biljetter på nätet till föreställningarna vid Jyväskylän Huoneteatteri. Om du vill boka till något annat evenemang, så kan du vara i kontakt via epost till adressen info@netticket.fi eller per telefon till numret 0600 399 499. Eller så kan du ta kontakt direkt till evenemangsarrangören.
Hur betalar jag biljetterna som jag bokat på nätet?
Då du loggar in på ditt konto ser du vilka biljetter som finns bokade i din bokningskorg. Då du hittat bokningen klickar du på ”betala bokning”. Då du betalat, så skickas biljetterna till din e-post och mobiltelefon. Det går även att lösa ut biljetterna vid något av våra försäljningsställen. Här hittar du dem alla: www.netticket.fi/forsaljningspunkter
Hur ändrar jag min bokning?
Du kan maila all info angående bokningen till adressen info@netticket.fi, så ändrar vi bokningen och skickar en ny bokningsbekräftelse åt dig till din e-post.
4. RETURNERING ELLER BYTE AV BILJETTER
Jag har köpt biljetter, men kan inte komma på evenemanget. Kan jag returnera biljetterna?
Betalda biljetter byts eller inlöses inte.
Ifall ett evenemanget annulleras är det arrangören som bestämmer hur pengarna återbetalas.
I vissa fall är det möjligt att byta biljettens föreställningsdag mot en avgift på 10 € om arrangören tillåter det, evenemanget har flera föreställningar och det är flera dagar till föreställningen. Byteskostnaden och eventuella differensen i biljettpriset betalas via en betalningslänk som skickas till kundens e-post.
5. KULTURFÖRMÅNER
Tilläggsavgift för kulturförmåner i nätbutiken från 1.12.2024. Kulturförmånernas tilläggsavgift för Epassi, Smartum och Edenred är 5 % inkl. moms
Kan man betala biljetterna med e-Passi?
Ja, det kan man. Du väljer e-Passi alternativet som betalningssätt. Det krävs inloggningsuppgifter till e-Passi när du har valt det alternativet. Kom ihåg att man endast kan betala en biljett med e-Passi. Ifall saldot inte räcker för att täcka hela biljettens pris kan du först köpa ett presentkort som går att använda som delbetalning i nätbutiken eller så kan du köpa biljetten vid ett av våra försäljningsställen
Kan man betala biljetterna med Smartum-online?
Ja, det kan man. Du väljer Smartum alternativet som betalningssätt. Det krävs inloggningsuppgifter till Smartum när du har valt det alternativet. Kom ihåg att man endast kan betala en biljett med Smartum-online.Ifall saldot inte räcker för att täcka hela biljettens pris kan du först köpa ett presentkort som går att använda som delbetalning i nätbutiken eller så kan du köpa biljetten vid ett av våra försäljningsställen
Kan man betala Edenred kort?
Ja, det kan man. Du väljer Edenred alternativet som betalningssätt. Edenred fungerar likadant som ett kreditkort. Kom ihåg att man endast kan betala en biljett med Edenred. Ifall saldot inte räcker för att täcka hela biljettens pris kan du först köpa ett presentkort som går att använda som delbetalning i nätbutiken eller så kan du köpa biljetten vid ett av våra försäljningsställen
Från och med 1.1.2025 tar vi inte längre emot kultursedlar på våra försäljningsställen.
Observera:
Om du använde kulturförmåner vid köp av biljetter så återbetalas detta inte i pengar, eftersom man inte får byta kulturförmåner till pengar. I stället för penningretur erbjuder vi er Netticket.fi presentkort eller "samma" arrangörs presentkort, som är i kraft ett år.
6. PLATSER / SALONGSKARTAN
Hur väljer jag platser?
Då du valt antalet biljetter, så klickar du på den svarta rutan ”Välj platser”. Från salongskartan väljer du de platser du vill ha av de platser som är blåa . Då du valt de platser du vill ha, så klickar du på ”Reservera platserna”.
Varför kan jag inte välja platser?
Du har väl valt lika många platser i salongskartan som antalet biljetter? Om det fattas platser, så är ”Lägg till i köpkorgen” rutan grå och därför kommer du inte vidare. Om du trycker bort välj platser fönstret via krysset, sparas inte de valda platserna. Om platserna du vill ha visas som gråa, beror detta på att du valt fel åskådarsektion/ rader. Åskådarsektion eller rader väljs före man väljer antalet biljetter.
7. LEVERANSSÄTT / SERVICEAVGIFTER
Varför står det 0 € vid E-biljett men 2 € vid slutsumman?
E-biljettens leveransavgift är samma som NetTickets serviceavgift, dvs. serviceavgiften hör till E-biljettens pris. Då serviceavgiften är inräknad i biljettens pris, så är E-biljettens leveranspris 0 €. Vid slutsumman så specificeras det hur stor del är serviceavgift och ALV.
Varför är biljettens pris 20 € men slutsumman är 22 €?
I detta fall har biljettpriset meddelats åt oss utan serviceavgift. Därför läggs serviceavgiften till i slutet av köpet.
Ifall evenemanget annulleras returneras inte serviceavgifterna.
8. BETALNING / BETALNINGSSÄTT
Betalningen lyckas inte.
Töm köpkorgen och försök på nytt från början. Uppe i högra hörnet hittar du köpkorgen, så klicka på den och ta bort de valda platserna. Efter att du har tömt köpkorgen, väljer du evenemanget på nytt, nya platser och hoppeligen lyckas betalningen denna gång.
Kan man betala med kreditkort?
Ja det kan man. Du hittar kreditkortsalternativen bland de olika betalningssätten.
9. PRESENTKORT och SERIEBILJETTER
Kan man betala med presentkort på nätet?
Ja, man kan betala med NetTicket.fi presentkort i nätbutiken till alla evenemang. Med arrangörernas egna presentkort kan man bara köpa till evenemang ordnat av den arrangören.
Observera att nätbutiken endast godkänner presentkort med en 10 tecken lång presentkortskod. (koden står på presentkortet)
Hur betalar jag med mitt presentkort i nätbutiken?
När du valt biljetterna och flyttat dem i köpkorgen, så loggar du in på ditt konto eller sen fortsätter du att köpa utan att registrera dig. Efter detta väljer du önskat leveranssätt. Då du kommer till sidan där du väljer betalningssätt, så väljer du det betalningssättet du önskar betala resterande summa ifall presentkortets värde är lägre än biljetternas slutsumma. Fortsätt sedan till nästa steg genom att klicka på "fortsätt". På ditt presentkort finns en kod som du matar in i fältet "Presenkortets kod". Om presentkortets värde är större än biljetternas slutsumma, så kan man använda resten av presentkortets värde vid nästa köp. Man kan använda flera presentkortskoder i samma beställning. Om presentkortets värde är mindre än biljetternas slutsumma, så betalas resten med det betalningssätt du valt tidigare. Genom att godkänna datasekretessförklaringen och då du bekräftar köpet kommer du vidare till betalningen. Efter betalningen gått igenom, levereras biljetterna åt dig genom valt leveranssätt.
Seriebiljetter använder du enligt följande: Välj först det evenemang som du vill köpa biljett till. Välj antal biljetter du behöver av den sort du är berättigad till ( t.ex normalpris eller pensionär fast de har ett dyrare pris) och logga därefter in eller köp oregistrerat. Välj sedan leveranssätt och vilken bank eller annat du betalar med ifall du vill köpa flera biljetter och betalar endast en biljett med seriebiljetten. När du kommer till sammandragssidan ska du mata in en eller flera seriebiljetters koder i rutan Presentkortets/seriebiljettens kod och tryck använd. Nu är din biljett betald med seriebiljetten.
Kan man betala biljetterna med arrangörens eget presentkort?
Ja, om presentkortet har en 10 tecken lång kod. Observera dock att en viss arrangörs presentkort bara går till de egna evenemangen som arrangören har.
Med ett presentkort kan du inte köpa alkoholprodukter!
Hur köper man ett presentkort?
Du väljer från menyn (tre streck) ”Presentkort” och därifrån Nettickets eller den arrangörs presentkort du vill köpa. Efter det väljer du en egen summa och klickar på "Lägg till köpkorgen" tryck sedan ”Till kassan”. Innan betalningen, måste du antingen logga in eller registrera dig som kund, du kan inte köpa presentkort oregistrerad. Då betalningen är utförd, skickas en presentkortsbeställning åt oss, och vi skickar presentkortet åt dig per post eller som pdf till din e-post. Om du vill att presentkortet skickas till en annan adress än din egen, så kan du skicka ett e-mail info@netticket.fi åt oss efter du gjort beställningen och meddela till vilken adress du vill att vi skickar presentkortet.
Observera att de flesta teatrar har till salu både "vanliga" presentkort som levereras per post och PDF-version som levereras till e-post så se till att du från början väljer rätt produkt!
10.Mysafety biljettförsäkring
MySafetys avbeställningsförsäkring ersätter kostnaderna för din bokning eller en del av dem om du inte kan delta i evenemanget. Försäkringen täcker priset på din biljett i fall som:
- Din plötsliga sjukdom, olycka eller dödsfall.
- En nära anhörigs plötsliga och allvarliga sjukdom eller olycka.
- En nära anhörigs plötsliga dödsfall.
- Ett inbrott eller betydande skada på ditt hem (t.ex. brand, vattenskada eller skadegörelse).
- Du blir beordrad att arbeta av din arbetsgivare (gäller inte egenföretagare). Ersättning förutsätter att du inte var medveten om kravet vid bokningstillfället.
- Din barnvakt blir sjuk eller stöter på ett annat hinder. Ersättning förutsätter att detta sker mindre än 48 timmar före evenemanget och att ingen ersättande barnvakt kan hittas.
Vänligen granska försäkringsproduktens material i detalj på mysafety.fi/peruutusvakuutus (på finska och engelska).
Hur gör jag en skadeanmälan?
Du kan göra en skadeanmälan till MySafety på mysafety.fi/vahinkoilmoitus.
11. ÖVRIGT
Rabattkod Om du har en rabattkod till något evenemang så hittar du stället för rabattkoden på sammandragssidan. Dvs efter att du har valt leveranssätt och betalningssätt.
Kan man köpa en assistentbiljett på nätet? Assistentbiljetterna är inte till försäljning på nätet. Du kan ta kontakt med arrangören eller med oss per telefon på numret 0600 399 499.
Assistentbiljetter är inte alltid gratis utan även de kan kosta enligt arrangörens beslut.
Kaiku-kort Det är inte möjligt att boka biljetter med ett Kaiku-kort i webbutiken. Teatern eller arrangören avgör om Kaiku-kortet kan användas för deras evenemang. Kolla in teaterns egen hemsida om denna möjlighet finns.
Hur köper jag en rullstolsplats?
Rullstolsplatserna är inte till salu via nätet och finns i ett begränsat antal. Om du vill boka en rullstolsplats till en teater rekommenderar vi att du är i direktkontakt med teatern och bokar/köper via dem så att de också får boka plats för en ev. assistent. Till andra evenemang går det bra att vara i kontakt med oss
Jag har ett 1-2 år gammalt famnbarn, behöver jag också köpa en biljett till honom / henne?
Ta kontakt med arrangören. Oftast är det så att om barnet behöver eller vill ha en egen plats, måste du köpa en biljett till barnet – men sitter barnet i en famn under föreställningen behöver du inte köpa en egen biljett åt barnet. Vissa arrangörer vill veta av säkerhetsskäl hur många som är på kommande, fastän famnbarnen inte behöver egen biljett.
Vad är åldersgränsen på en barnbiljett?
Beror på evenemanget. Oftast är barnbiljettens åldersgräns ca 15 år.
Jag kan inte välja antal biljetter?
Detta betyder att evenemanget tyvärr är slutsålt.
Jag fick en biljett till mitt mobilnummer som jag inte beställt.
Kontakta oss om detta per mail till adressen info@netticket.fi, så kan vi kolla upp vilken bokning det är frågan om, och så är vi i kontakt via e-post.
Jag vill boka gruppbiljetter.
Vissa evenemang har gruppbiljetter till salu via nätet. Om evenemanget i fråga inte har gruppbiljetterna till salu på nätet, kan du vara i kontakt med arrangören och boka via dem. Teatrarna sköter ofta gruppbokningarna själv.
Biljetterna ser ut att vara slutsålda, finns det någon möjlighet att få avbokade platser?
Du kan vara i kontakt med teatern / arrangören angående möjligheten att få avbokade platser. NetTicket underhåller inget kösystem!
Vad betyder det då det kommer ett meddelande om att ”enskilda tomma platser” inte får lämnas?
Det betyder att man inte får lämna en tom plats mellan platsvalen - Vi har en funktion som ska "förhindra" att enskilda tomma platser bildas.
Jag önskar få ett evenemang via er till salu, hur gör jag?
Via denna länk, www.netticket.fi/for-arrangorer, får ni mera information angående evenemang till försäljning via oss. Då ni läst igenom detta, så kan ni fylla i arrangörsavtalet och evenemangsavtalet och skicka dem åt oss till adressen info@netticket.fi. Avtalen hittar ni här www.netticket.fi/material. Skicka även en kort evenemangsbeskrivning och bilder. Vi är sedan i kontakt via epost.
1. LÖSENORD OCH KONTO
Jag har glömt mitt lösenord. Hur får jag ett nytt?
Där du loggar in finns en länk, varifrån du kan beställa ett nytt lösenord. ”Har du glömt lösenordet?" Klicka här så skickar vi det via e-post.
Jag har beställt ett nytt lösenord, men jag har inte fått lösenordet till min epost. Vad gör jag? Du har väl också kollat epostens skräpkorg? Om lösenordet inte finns i skräpkorgen, kan du skicka ett mail åt oss på adressen info@netticket.fi, så byter vi lösenordet åt dig manuellt och skickar ett nytt åt dig genast per epost.
Jag kommer inte ihåg om jag redan har ett konto. Hur kan jag kolla upp detta?
Vi kan kolla upp det. Kan du skicka epost om detta till info@netticket.fi, så kollar vi upp din epost och meddelar om den finns registrerad i vårt kundregister.
Hur gör jag om mina kunduppgifter ändrar och jag redan har ett konto?
Logga först in på ditt konto, därefter tar du upp "Mitt konto" i högra hörnet. I kontoinformationen hittar du alternativen "Se eller ändra min kontoinformation." "Se eller ändra information i min adressbok." och "Ändra mitt lösenord" . Välj alternativ och ändra och uppdatera dina uppgifter
2. ATT KÖPA BILJETTER
Hur köper jag biljetter?
1. På framsidan finns en ”sök” ruta dit du kan skriva evenemangets- eller arrangörens namn. Om du inte vet evenemangets namn eller arrangörens namn, så kan du söka ur de olika kategorierna; teater, musikal, sommarteater osv. Eller så kan du söka under de andra kategorierna, tex. Arrangörer.
2. Då du hittat det rätta evenemanget, så väljer du rätt datum och klickar på ”Köp nu”.
3. Nästa steg är att välja biljetternas antal och biljettyper. Du lägger till biljetter per biljettyp, genom att klicka på ”+”.
4. Om evenemangets sal är onumrerad, så kan du lägga till biljetterna direkt i köp korgen. Om salen är numrerad, klickar du som nästa på gröna rutan ”Välj platserna själv” så ser du salongskartan. Där väljer du lika många platser som biljettyper. De blåa är lediga, då du klickar på de platser du vill ha så byter de färg till turkos och du kan lägga till dem i köpkorgen.
5. Från köpkorgen ser du vilka platser du valt och genom att klicka på ”Betala biljetterna” kommer du vidare.
6. Innan du kan betala biljetterna måste du logga in, registrera dig som kund eller om du inte vill registrera dig som kund, kan du även köpa biljetterna utan att registrera dig.
7. Vid nästa steg väljer du biljetternas leveranssätt. Om du väljer e-biljett, skickas biljetterna åt dig till din epost och mobiltelefon. Väljer du Postbiljett, skickar vi biljetterna åt dig per post och det tillkommer ett posttillägg på 5,90 €. Serviceavgifter som ingår i biljettpriset är specificerade inom parentes.
8. Efter detta väljer du betalningssätt och klickar på ”Fortsätt”.
Jag fick inga biljetter
Om du inte fått biljetterna till e-posten kan det bero på att din e-post är full eller att biljetterna hamnat i skräpposten. Om du inte hittar biljetterna kan du ringa till vår servicenummer 0600 399 499, så kontrollerar vi din e-postadress och skickar biljetterna på nytt. När du väljer e-biljett får du också biljetter till din telefon som textmeddelande.
Jag vill köpa biljetter utan att registrera mig.
Då du lagt till biljetterna i köpkorgen, klickar du på turkosa rutan ”Betala biljetterna”. Efter detta kan du välja alternativet ”Köp utan att registrera”. Dit fyller du i dina uppgifter (utan att registrera dig). Då du matat in information i alla obligatoriska fält, kan du fortsätta till betalningen. Då du betalat, skickas biljetterna åt dig per e-post/telefon eller per post beroende på vilket leveransalternativ du valt.
3. BOKNING AV BILJETTER
Jag vill boka biljetter.
Om du vill boka biljetter ber vi dig vara i kontakt via epost till adressen info@netticket.fi eller per telefon till numret 0600 399 499. Om du gör en bokning ska biljetterna hämtas ut på förhand från något av våra försäljningsställen. Du kan också boka biljetter direkt från teatern / arrangören. Observera att det inte är möjligt att boka biljetter till alla evenemang. Arrangören väljer om bokningar får göras till evenemanget eller om endast direktköp ska tillämpas.
Kan man boka biljetter via nätet?
Beror på evenemanget. För tillfället kan man bara boka biljetter på nätet till föreställningarna vid Jyväskylän Huoneteatteri. Om du vill boka till något annat evenemang, så kan du vara i kontakt via epost till adressen info@netticket.fi eller per telefon till numret 0600 399 499. Eller så kan du ta kontakt direkt till evenemangsarrangören.
Hur betalar jag biljetterna som jag bokat på nätet?
Då du loggar in på ditt konto ser du vilka biljetter som finns bokade i din bokningskorg. Då du hittat bokningen klickar du på ”betala bokning”. Då du betalat, så skickas biljetterna till din e-post och mobiltelefon. Det går även att lösa ut biljetterna vid något av våra försäljningsställen. Här hittar du dem alla: www.netticket.fi/forsaljningspunkter
Hur ändrar jag min bokning?
Du kan maila all info angående bokningen till adressen info@netticket.fi, så ändrar vi bokningen och skickar en ny bokningsbekräftelse åt dig till din e-post.
4. RETURNERING ELLER BYTE AV BILJETTER
Jag har köpt biljetter, men kan inte komma på evenemanget. Kan jag returnera biljetterna?
Betalda biljetter byts eller inlöses inte.
Ifall ett evenemanget annulleras är det arrangören som bestämmer hur pengarna återbetalas.
I vissa fall är det möjligt att byta biljettens föreställningsdag mot en avgift på 10 € om arrangören tillåter det, evenemanget har flera föreställningar och det är flera dagar till föreställningen. Byteskostnaden och eventuella differensen i biljettpriset betalas via en betalningslänk som skickas till kundens e-post.
5. KULTURFÖRMÅNER
Tilläggsavgift för kulturförmåner i nätbutiken från 1.12.2024. Kulturförmånernas tilläggsavgift för Epassi, Smartum och Edenred är 5 % inkl. moms
Kan man betala biljetterna med e-Passi?
Ja, det kan man. Du väljer e-Passi alternativet som betalningssätt. Det krävs inloggningsuppgifter till e-Passi när du har valt det alternativet. Kom ihåg att man endast kan betala en biljett med e-Passi. Ifall saldot inte räcker för att täcka hela biljettens pris kan du först köpa ett presentkort som går att använda som delbetalning i nätbutiken eller så kan du köpa biljetten vid ett av våra försäljningsställen
Kan man betala biljetterna med Smartum-online?
Ja, det kan man. Du väljer Smartum alternativet som betalningssätt. Det krävs inloggningsuppgifter till Smartum när du har valt det alternativet. Kom ihåg att man endast kan betala en biljett med Smartum-online.Ifall saldot inte räcker för att täcka hela biljettens pris kan du först köpa ett presentkort som går att använda som delbetalning i nätbutiken eller så kan du köpa biljetten vid ett av våra försäljningsställen
Kan man betala Edenred kort?
Ja, det kan man. Du väljer Edenred alternativet som betalningssätt. Edenred fungerar likadant som ett kreditkort. Kom ihåg att man endast kan betala en biljett med Edenred. Ifall saldot inte räcker för att täcka hela biljettens pris kan du först köpa ett presentkort som går att använda som delbetalning i nätbutiken eller så kan du köpa biljetten vid ett av våra försäljningsställen
Från och med 1.1.2025 tar vi inte längre emot kultursedlar på våra försäljningsställen.
Observera:
Om du använde kulturförmåner vid köp av biljetter så återbetalas detta inte i pengar, eftersom man inte får byta kulturförmåner till pengar. I stället för penningretur erbjuder vi er Netticket.fi presentkort eller "samma" arrangörs presentkort, som är i kraft ett år.
6. PLATSER / SALONGSKARTAN
Hur väljer jag platser?
Då du valt antalet biljetter, så klickar du på den svarta rutan ”Välj platser”. Från salongskartan väljer du de platser du vill ha av de platser som är blåa . Då du valt de platser du vill ha, så klickar du på ”Reservera platserna”.
Varför kan jag inte välja platser?
Du har väl valt lika många platser i salongskartan som antalet biljetter? Om det fattas platser, så är ”Lägg till i köpkorgen” rutan grå och därför kommer du inte vidare. Om du trycker bort välj platser fönstret via krysset, sparas inte de valda platserna. Om platserna du vill ha visas som gråa, beror detta på att du valt fel åskådarsektion/ rader. Åskådarsektion eller rader väljs före man väljer antalet biljetter.
7. LEVERANSSÄTT / SERVICEAVGIFTER
Varför står det 0 € vid E-biljett men 2 € vid slutsumman?
E-biljettens leveransavgift är samma som NetTickets serviceavgift, dvs. serviceavgiften hör till E-biljettens pris. Då serviceavgiften är inräknad i biljettens pris, så är E-biljettens leveranspris 0 €. Vid slutsumman så specificeras det hur stor del är serviceavgift och ALV.
Varför är biljettens pris 20 € men slutsumman är 22 €?
I detta fall har biljettpriset meddelats åt oss utan serviceavgift. Därför läggs serviceavgiften till i slutet av köpet.
Ifall evenemanget annulleras returneras inte serviceavgifterna.
8. BETALNING / BETALNINGSSÄTT
Betalningen lyckas inte.
Töm köpkorgen och försök på nytt från början. Uppe i högra hörnet hittar du köpkorgen, så klicka på den och ta bort de valda platserna. Efter att du har tömt köpkorgen, väljer du evenemanget på nytt, nya platser och hoppeligen lyckas betalningen denna gång.
Kan man betala med kreditkort?
Ja det kan man. Du hittar kreditkortsalternativen bland de olika betalningssätten.
9. PRESENTKORT och SERIEBILJETTER
Kan man betala med presentkort på nätet?
Ja, man kan betala med NetTicket.fi presentkort i nätbutiken till alla evenemang. Med arrangörernas egna presentkort kan man bara köpa till evenemang ordnat av den arrangören.
Observera att nätbutiken endast godkänner presentkort med en 10 tecken lång presentkortskod. (koden står på presentkortet)
Hur betalar jag med mitt presentkort i nätbutiken?
När du valt biljetterna och flyttat dem i köpkorgen, så loggar du in på ditt konto eller sen fortsätter du att köpa utan att registrera dig. Efter detta väljer du önskat leveranssätt. Då du kommer till sidan där du väljer betalningssätt, så väljer du det betalningssättet du önskar betala resterande summa ifall presentkortets värde är lägre än biljetternas slutsumma. Fortsätt sedan till nästa steg genom att klicka på "fortsätt". På ditt presentkort finns en kod som du matar in i fältet "Presenkortets kod". Om presentkortets värde är större än biljetternas slutsumma, så kan man använda resten av presentkortets värde vid nästa köp. Man kan använda flera presentkortskoder i samma beställning. Om presentkortets värde är mindre än biljetternas slutsumma, så betalas resten med det betalningssätt du valt tidigare. Genom att godkänna datasekretessförklaringen och då du bekräftar köpet kommer du vidare till betalningen. Efter betalningen gått igenom, levereras biljetterna åt dig genom valt leveranssätt.
Seriebiljetter använder du enligt följande: Välj först det evenemang som du vill köpa biljett till. Välj antal biljetter du behöver av den sort du är berättigad till ( t.ex normalpris eller pensionär fast de har ett dyrare pris) och logga därefter in eller köp oregistrerat. Välj sedan leveranssätt och vilken bank eller annat du betalar med ifall du vill köpa flera biljetter och betalar endast en biljett med seriebiljetten. När du kommer till sammandragssidan ska du mata in en eller flera seriebiljetters koder i rutan Presentkortets/seriebiljettens kod och tryck använd. Nu är din biljett betald med seriebiljetten.
Kan man betala biljetterna med arrangörens eget presentkort?
Ja, om presentkortet har en 10 tecken lång kod. Observera dock att en viss arrangörs presentkort bara går till de egna evenemangen som arrangören har.
Med ett presentkort kan du inte köpa alkoholprodukter!
Hur köper man ett presentkort?
Du väljer från menyn (tre streck) ”Presentkort” och därifrån Nettickets eller den arrangörs presentkort du vill köpa. Efter det väljer du en egen summa och klickar på "Lägg till köpkorgen" tryck sedan ”Till kassan”. Innan betalningen, måste du antingen logga in eller registrera dig som kund, du kan inte köpa presentkort oregistrerad. Då betalningen är utförd, skickas en presentkortsbeställning åt oss, och vi skickar presentkortet åt dig per post eller som pdf till din e-post. Om du vill att presentkortet skickas till en annan adress än din egen, så kan du skicka ett e-mail info@netticket.fi åt oss efter du gjort beställningen och meddela till vilken adress du vill att vi skickar presentkortet.
Observera att de flesta teatrar har till salu både "vanliga" presentkort som levereras per post och PDF-version som levereras till e-post så se till att du från början väljer rätt produkt!
10.Mysafety biljettförsäkring
MySafetys avbeställningsförsäkring ersätter kostnaderna för din bokning eller en del av dem om du inte kan delta i evenemanget. Försäkringen täcker priset på din biljett i fall som:
- Din plötsliga sjukdom, olycka eller dödsfall.
- En nära anhörigs plötsliga och allvarliga sjukdom eller olycka.
- En nära anhörigs plötsliga dödsfall.
- Ett inbrott eller betydande skada på ditt hem (t.ex. brand, vattenskada eller skadegörelse).
- Du blir beordrad att arbeta av din arbetsgivare (gäller inte egenföretagare). Ersättning förutsätter att du inte var medveten om kravet vid bokningstillfället.
- Din barnvakt blir sjuk eller stöter på ett annat hinder. Ersättning förutsätter att detta sker mindre än 48 timmar före evenemanget och att ingen ersättande barnvakt kan hittas.
Vänligen granska försäkringsproduktens material i detalj på mysafety.fi/peruutusvakuutus (på finska och engelska).
Hur gör jag en skadeanmälan?
Du kan göra en skadeanmälan till MySafety på mysafety.fi/vahinkoilmoitus.
11. ÖVRIGT
Rabattkod Om du har en rabattkod till något evenemang så hittar du stället för rabattkoden på sammandragssidan. Dvs efter att du har valt leveranssätt och betalningssätt.
Kan man köpa en assistentbiljett på nätet? Assistentbiljetterna är inte till försäljning på nätet. Du kan ta kontakt med arrangören eller med oss per telefon på numret 0600 399 499.
Assistentbiljetter är inte alltid gratis utan även de kan kosta enligt arrangörens beslut.
Kaiku-kort Det är inte möjligt att boka biljetter med ett Kaiku-kort i webbutiken. Teatern eller arrangören avgör om Kaiku-kortet kan användas för deras evenemang. Kolla in teaterns egen hemsida om denna möjlighet finns.
Hur köper jag en rullstolsplats?
Rullstolsplatserna är inte till salu via nätet och finns i ett begränsat antal. Om du vill boka en rullstolsplats till en teater rekommenderar vi att du är i direktkontakt med teatern och bokar/köper via dem så att de också får boka plats för en ev. assistent. Till andra evenemang går det bra att vara i kontakt med oss
Jag har ett 1-2 år gammalt famnbarn, behöver jag också köpa en biljett till honom / henne?
Ta kontakt med arrangören. Oftast är det så att om barnet behöver eller vill ha en egen plats, måste du köpa en biljett till barnet – men sitter barnet i en famn under föreställningen behöver du inte köpa en egen biljett åt barnet. Vissa arrangörer vill veta av säkerhetsskäl hur många som är på kommande, fastän famnbarnen inte behöver egen biljett.
Vad är åldersgränsen på en barnbiljett?
Beror på evenemanget. Oftast är barnbiljettens åldersgräns ca 15 år.
Jag kan inte välja antal biljetter?
Detta betyder att evenemanget tyvärr är slutsålt.
Jag fick en biljett till mitt mobilnummer som jag inte beställt.
Kontakta oss om detta per mail till adressen info@netticket.fi, så kan vi kolla upp vilken bokning det är frågan om, och så är vi i kontakt via e-post.
Jag vill boka gruppbiljetter.
Vissa evenemang har gruppbiljetter till salu via nätet. Om evenemanget i fråga inte har gruppbiljetterna till salu på nätet, kan du vara i kontakt med arrangören och boka via dem. Teatrarna sköter ofta gruppbokningarna själv.
Biljetterna ser ut att vara slutsålda, finns det någon möjlighet att få avbokade platser?
Du kan vara i kontakt med teatern / arrangören angående möjligheten att få avbokade platser. NetTicket underhåller inget kösystem!
Vad betyder det då det kommer ett meddelande om att ”enskilda tomma platser” inte får lämnas?
Det betyder att man inte får lämna en tom plats mellan platsvalen - Vi har en funktion som ska "förhindra" att enskilda tomma platser bildas.
Jag önskar få ett evenemang via er till salu, hur gör jag?
Via denna länk, www.netticket.fi/for-arrangorer, får ni mera information angående evenemang till försäljning via oss. Då ni läst igenom detta, så kan ni fylla i arrangörsavtalet och evenemangsavtalet och skicka dem åt oss till adressen info@netticket.fi. Avtalen hittar ni här www.netticket.fi/material. Skicka även en kort evenemangsbeskrivning och bilder. Vi är sedan i kontakt via epost.